Witam Cię serdecznie i cieszę się, że tu jesteś. Jeżeli szukasz profesjonalnych ilustracji dla dzieci to odpowiednie miejsce. Współpracuję na różnych zasadach jednak są pewne podstawowe kroki, które trzeba wykonać i przygotować się do projektu. Warunki współpracy mają na celu pomóc w komunikacji oraz wyjaśnić i sprecyzować zasady. O ile poszukujesz pojedynczych ilustracji, to w tym przypadku wszystko idzie sprawnie, o tyle wydanie książki czy gry planszowej, to większy temat komercyjny, spełnienie marzeń, pozostawienie po sobie śladu, a zatem musi być zrobione w pełni profesjonalnie. Ostatnie zrealizowane projekty znajdziesz w linku poniżej.

Podstawowe zagadnienia:

I. Ceny za ilustracje.
II. Brief i ustalenie ilości prac.
III. Termin wykonania ilustracji.
IV. Umowa.
V. Przebieg prac.
VI. Poprawki.
VII. Oddanie projektu.
VIII. Prawa autorskie.
IX. Dodatkowe ilustracje.
X. Przeróbki na potrzeby drukarni.
XI. Porady związane z drukiem.
XII. Najważniejsze.

XIII. Kontakt

XIV Doświadczenie



I. Ceny za ilustracje.

Ceny za ilustracje ustalane są indywidualnie i wiążą się z zastosowanym stylem, liczbą detali, stopniem skomplikowania ilustracji, zakresem prac oraz zapoznaniem się z briefem klienta.


Pierwszym wyborem jest styl oraz jakość prac z mojego portfolio.

AKTUALNIE ZREALIZOWANE PROJEKTY ZNAJDZIESZ TU


Preferuję ustalenia indywidualne każdego projektu, wycena różni się w zależności od ilości ilustracji, okładki, składu i najlepiej uzgodnić tą kwestię mailowo. Przesłana wycena jest kwotą netto i nie ulega negocjacjom, zaniżenie kwoty ilustracji lub składu o 20% sprawi, że będę zmuszony wykonać pracę 20% szybciej i 20% gorzej niż planowałem. Warto mieć to na uwadze, że preferuję profesjonalne podejście, nie bazarowe. Jeżeli marzy się Państwu jakość ilustracji nie tylko porównywalna z pracami w moim portfolio ale identyczna, wyżej wymienione podejście jest najbardziej uzasadnione.


Ilustracje dzielimy na kilka typów.

Ze względu na objętość: Są to ilustracje rozkładówkowe, całostronne, 1/2 strony, 1/3 strony, 1/2 strony. Pozostałe ilustracje są to ilustracje dodatkowe, uzupełniające oraz ozdobnikowe. Warto podać tą informację przy wycenie, może to znacznie obniżyć koszt oraz pomóc w planowaniu składu.


Ilustracje dzielimy ze względu na ilość szczegółów. Przy książkach dla dzieci gdzie planujemy dużą ilość ilustracji nie warto skupiać się na ilości detali. W przypadku gdy planujemy kilka ilustracji rozkładówkowych oraz kilka całostronnych można sobie pozwolić aby zaszaleć ze szczegółami. Ilustracje nie mogą rozpraszać odbiorcy dlatego przemyślane zabiegi są jak najbardziej wskazane. Nie należy wszędzie upychać ozdobników i wypełniaczy. Nie jest to ani ładne, ani tym bardziej porządane. W książce najważniejszy jest tekst.

Projekt postaci w przypadku ilustracji jest jedną z podstawowych i pierwszorzędnych rzeczy gdy mamy do czynienia z głównym bohaterem książki. Jako ilustrator tworzę postać po zapoznaniu się z tekstem według swojej wizji. Jeżeli postać ma posiadać jakieś unikalne cechy lub mam zaprojektować postać według wytycznych procedura ilustracyjna ulega zmianie. W takim wypadku należy najpierw zaprojektować postać. Projektując postać, która jest głównym bohaterem w całej książce- serii, tworzę szkice, które wymagją zaakceptowania. Do wyboru są trzy szkice, z którego klient wybiera jeden, następnie postać jest kolorowana i przedstawiona w formie gotowej ilustracji. Preferuję wolną rękę w stosunku do projektowania postaci jednak niektórzy mają swoje sprecyzowane wizje. Warto o tym wspomnieć podczas rozmowy.

projektowanie postaci


II. Brief i ustalenie zakresu prac. Przed każdym zleceniem, jego wyceną oraz rozmowami na temat projektu wymagam briefu z wytycznymi. Jeżeli nie wiesz jak konstruuje się brief:

Sposób konstruowania briefu:

*zakres prac, (ilustracja, skład, okładka, przygotowanie do druku ),

  • ilustracje
  • skład tekstu
  • okładka
  • elementy składowe okładki i projekt graficzny z layoutem (kody, loga, opis)
  • Projekt graficzny publikacji (strona tytułowa, stopka redakcyjna, numeracja stron, spis treści)
  • przygotowanie do druku (publikacja gotowa do wydruku na podstawie wytycznych z drukarni)
  • materiały promocyjne
  • animacje
  • Przeróbki i modyfikacje na etapie produkcji

INNE:

  • korekta i redakcja tekstu- zlecana zewnętrznie (poprawki gramatyczne, stylistyczne, ortograficzne, składniowe, językowe, logiczne- nie ingeruje w samą treść)
  • Recenzja książki (zlecana zewnętrznie grupie recenzentów oraz pisarzy i literaturoznawcom, dzięki niej dowiesz się czy książka jest warta publikacji)
  • Korekta merytoryczna (zlecana zewnętrznie – zmienia treść książki i silnie ingeruje w ciąg zdarzeń i całą fabułę- poprzedzona jest recenzją książki- przeprowadzana przez wykwalifikowanego pisarza i zlecana zewnętrznie zawiera w sobie korektę i redakcję oraz recenzję. Czasami książka jest pisana na nowo)

*format książki (mogę pomóc określić, gdy nie są Państwo pewni),

*dane techniczne z drukarni ( spady, marginesy- strefy bezpieczne, format kolorów, profil kolorów, makieta okładki, szerokość grzbietu, przesunięcia środka, linie cięcia)

*liczba ilustracji (orientacyjna lub dokładna, której oczekujemy) Minimalna liczba i lustracji przy której podejmuję współpracę to 10 ilustracji. Warto mieć to na uwadze przy ustalaniu szczegółów współpracy.


*tekst w formacie pdf lub w Wordzie, – makieta projektu ze składem (jeżeli brakuje składu wykonuję również skład), tekst musi być w finalnej wersji aby nie wprowadzać poprawek na etapie produkcji.

*określenie czego oczekujemy na ilustracji- dokładny opis lub szkice-rysunki. Jeżeli mam sam zilustrować wg swojego pomysłu (co preferuję–proszę zaznaczyć)

*wybór stylu wykonania ilustracji. (Preferuję styl w którym tworzę od dłuższego czasu)

*określenie czy tło ma być pełne, szczegółowe, brak tła,

*określenie czy okładka ma być ilustracją czy pełnym projektem graficznym z layoutem oraz z projektem graficznym (kody, recenzje, sponsorzy, tytuł). Oraz prośba o przesłanie materiałów i wytycznych. (miejsce umieszczenia elementów), makieta z drukarni z wymiarami grzbietu, zawijkami itp.

*określenie szczegółowości ilustracji, ilości detali- dużo czy mało detali, opisy i referencje.

*czy będą infografiki, inne obrazki,

*podanie terminu na kiedy wymagane jest ukończenie ilustracji,

*Prace referencyjne- grafiki i ilustracje, które widzimy w naszej książce, które nam się podobają (dobrze jest znać gust drugiej osoby).

Początkowy brief do wyceny powinien zawierać wyżej wymienione elementy. Przy podjęciu współpracy oraz zleceniu prac wymagam ponownie przesłania briefu. Jest on cyfrowym załącznikiem do umowy.

Proszę o przesłanie briefu droga mailową w formie pdf lub pliku word. Wszystkie dodatkowe informacje odnośnie projektu, ilustracji i przekazywanie informacji w formie telefonicznej, SMS, fb, instagram nie są briefem. Często też jest tak, że różne pomysły potrafią zrodzić się pod wpływem impulsu lub z powodu braku przygotowania oraz wiedzy i są dosyłane na etapie prac. Stąd powyższy opis oraz prośba aby brief był przemyślany. Ważne aby brief był kompletny, a wymagane materiały oraz zakres prac ujęty i spisany. Bez sprecyzowanych oczekiwań zapisanych w briefie wszystkie dodatkowe przeróbki, modyfikacje i dodatki, które są przekazywane rozmaitą drogą po podpisaniu umowy, w trakcie trwania projektu są dodatkową pracą. Mam na myśli zmiany gotowych ilustracji lub nagminne zmiany szkiców, dosyłanie nowych materiałów, zmianę zakresu prac o dodatkowe funkcjonalności, rozszerzanie projektu o kolejne strony, przesyłanie zmodyfikowanego tekstu w trakcie prac.

Co jest potrzebne aby stworzyć książkę z ilustracjami od A do Z gotową do wydruku?

Są to ilustracje, skład tekstu, okładka, projekt graficzny publikacji, projekt graficzny okładki, przygotowanie do druku. Realizuję całość lub cześć prac według ustaleń z klientem, briefu oraz umowy.


III. Termin wykonania ilustracji uzależniony jest od obecnego nakładu pracy, który muszę zrealizować. Przybliżony termin mogę podać mailowo lecz może on ulec zmianie przed podpisaniem umowy. Przeważnie termin się wydłuża gdy nie jest zarezerwowany umową dłużej niż tydzień. Istnieje możliwość, że pomimo wstępnych ustaleń nie zrealizuję zlecenia z powodu braku podpisanej umowy. Po prostu ktoś bardziej zdecydowany i konkretny podpisał umowę wcześniej. Zawsze proponuję zapytać o dostępność i termin przed pytaniem o wycenę.


IV. Umowa.
Pracuję na podstawie umowy o dzieło z przekazaniem majątkowych praw autorskich do ilustracji. Zamawiając ilustracje zamawiający jest w pełni chroniony i posiada pełnię praw do dysponowania ilustracjami, które u mnie zamawia. Przy podpisaniu umowy oraz wpłacie zaliczki termin rozpoczęcia prac oraz terminu realizacji nie ulega zmianie. Masz pewność że wykonam ilustracje i nic się nie przesunie w czasie. Przesyłam umowę mailem. Proszę poprosić o wzór.


V. Przebieg prac.
Po otrzymaniu briefu, określeniu ilości prac, stylu, dokonaniu wyceny, oraz podpisaniu umowy rozpoczynam pracę wg deklarowanego terminu. Wykonuję szkice głównych postaci oraz szkice pierwszych planowanych ilustracji (także wstępny skład), które są przewidziane w książce i wysyłam do akceptacji. Każdy stworzony szkic ilustracji wysyłam do wglądu i akceptacji. Istnieje możliwość naniesienia zmian w szkicach (patrz punkt VI) Po stworzeniu ilustracji lub ilustracji i składu wysyłam pliki do klienta w formacie png lub pdf 70dpi do wglądu. Istnieje możliwość naniesienia zmian w gotowej ilustracji jednak jest to płatne dodatkowo stąd większe zmiany nanoszę na etapie szkicu. Po ukończeniu wszystkich ilustracji i akceptacji przesyłam wszystkie gotowe pliki w formacie pdf (Png, psd, na prośbę klienta) i profilach kolorystycznych (RGB lub CMYK do druku) oraz w rozdzielczości 300 dpi.


VI. Poprawki.

Poprawki w przypadku ilustracji są to zmiany, które nie wynikają z briefu.

Przy tworzeniu projektu postaci:
Limit poprawek szkicu : 2poprawki, poprawki gotowej ilustracji : 1 poprawka.

Przy tworzeniu ilustracji do książki: Poprawki związane z briefem nanoszę na szkicach. Po akceptacji szkicu zmiany w gotowej ilustracji są do indywidualnego ustalenia.

Poprawki związane ze zmianą formatu książki w trakcie trwania prac, zmianą spadów, szerokości grzbietu (związane ze zmianą drukarni) lub dosyłaniem nowych materiałów nie przesłanych przed rozpoczęciem pracy i nie ujętych w umowie oraz zamawianie nowych ilustracji ponad te ujęte w umowie, zmianą tekstu w książce, przesyłanie dodatków i modyfikacji ustalam indywidualnie na życzenie Zamawiającego, stąd tak ważny jest brief oraz określenie oczekiwań i wymagań na początku pracy. Patrz punkt X.


VII. Oddanie projektu.
Oddanie projektu następuje po jego ukończeniu, według umowy, stworzeniu wszystkich elementów zawartych w umowie (ilustracje, skład telstu, okładka, projekt graficzny, layout okładki, przygotowanie do druku) ewentualnych dodatkach zleconych przez klienta. Projekt może być również oddany przed poprawkami lub zleceniem dodatkowych ilustracji. Jest to kwestią omówienia. Niektórzy zamawiają ilustracje uzupełniające na podstawie nowej umowy.

Projekt oddaję w jakości 300 dpi. Podglądowe prace w trakcie ilustrowania mają 70 lub 144dpi. Jeżeli z jakichś powodów nie mogą państwo ukończyć projektu i chcą przerwać współpracę w trakcie zleconych prac, zwracam niewykorzystaną zaliczkę proporcjonalnie do ilości niewykonanej pracy. Godzina mojej pracy to koszt około 60-80 zł netto. Proszę aby informować wcześniej o nieoczekiwanych sytuacjach, które komplikują ukończenie projektu.


VIII. Prawa autorskie oraz pokrewne.
Odbierając wykonane przeze mnie ilustracje mają Państwo pełne prawa do sprzedaży, kopiowania, udostępniania na wszystkie możliwe platformy wykonanych przeze mnie ilustracji przy czym ja nie posiadam do ilustracji żadnych majątkowych praw.


IX. Dodatkowe ilustracje.

Jeżeli w trakcie pracy wyniknie potrzeba stworzenia dodatkowych ilustracji lub gruntownej modyfikacji zaakceptowanych ilustracji i nic nie stoi na przeszkodzie aby je wykonać, chętnie się tego podejmę. Wystarczy zakomunikować taką potrzebę a wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


X. Przeróbki na potrzeby drukarni. Jeżeli istnieje taka potrzeba i zbyt późno podejmą Państwo rozmowy z drukarnią istnieje prawdopodobieństwo, że trzeba będzie zmieniać marginesy w projekcie, zmieniać wielkość grzbietu książki lub zastępować rozkładówki pojedynczymi stronami. Warto przed zleceniem ilustracji i składu zapytać drukarnię o ich wymagania, szablony i podejście do projektów książek drukowanych (spady, marginesy, profil kolorów, fonty). Przerabianie projektu znacząco komplikuje projekt, wydłuża pracę i generuje dodatkowy koszt związany ze zmianami.


XI. Pomagam w określeniu formatu książki na początku współpracy oraz analizie kolorów z drukarni tzw proffow książki tuż przed drukiem. Pomogę na każdym etapie jeżeli zaistnieje taka potrzeba.


XII. Wymagam zaakceptowania regulaminu przed kontaktem.

Zastrzegam rozwiązanie umowy przy braku wpłaty zaliczki w terminie 7 dni od podpisania umowy.


XIII. Kontakt: ilustracje.daniel.wlodarski@gmail.com

Bardzo proszę o odpowiadanie na korespondencję w jednym wątku. Gdy liczba wiadomości przekroczy 100 wiadomości zakładamy nowy wątek. Łatwiej pracować gdy skrzynka mailowa nie wygląda jak skrzynka spamu, a wszystkie wiadomości są w jednym miejscu. Dzięki temu nic nie umknie i nie zostanie pominięte.


XIV

Kto mi zaufał: